سبک زندگی, عمومی

7 روش کاهش استرس و اضطراب

استرس

 استرس و اضطراب

امروزه اکثر ما به دلیل مشغله‌های فراون استرس و اضطراب را در طول روز تجربه میکنیم. علاوه بر این با شیوع بیماری کرونا خیلی ما از در ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه اضطراب مبتلا شدن خودمان یا عزیزانمان به این بیماری را داریم. تقریبا همه‌ی ما میدانیم که استرس در میزان کم برای انجام امور لازم و حتی به بهبود انجام آن ها کمک میکند. اما وقتی میزان آن بیش از حد باشد اثرات مخربی بر ذهن و بدن ما میگذارد. در این نوشته سعی داریم تا برخی از روش های کاهش و کنترل استرس و اضطراب را معرفی کنیم.

stress

۱. راجع به موارد استرس زا بنویسید

یکی از راه‌های کاهش استرس و اضطراب نوشتن درباره‌ي مواردی است که موجب درگیری ذهن شما شده‌اند. نوشتن به شما کمک میکند تا ذهن خود را تخلیه کنید. علاوه بر این، راجع به موارد مثبت در زندگی‌تان هم بنویسید و بابت آن ها شکرگزار باشید. این کار باعث میشود تا جنبه ی مثبت زندگی را هم ببینید و نگرش مثبت تری به زندگی داشته باشید که باعث ایجاد حس خشنودی در شما میشود.

نوشتن موجب کاهش استرس

۲. ورزش کنید

ورزش، یکی از موثرترین روش های کاهش استرس است. با ورزش کردن و ایجاد فشار جسمانی، باعث کاهش فشار ذهنی خود میشوید. همچنین اگر بخواهیم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم باید توجه کنیم که ورزش کردن باعث کاهش میزان هورمون استرس زای کورتیزول در بدن شما میشود. همچین فعالیت بدنی موجب آزادسازی هورمون اندورفین و ایجاد حس خوب در شما میشود. ورزش کردن باعث افزایش سلامتی و اعتماد به نفس شما نیز میشود.

کاهش استرس با ورزش

۳. از مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید

کافئین که در چای، قهوه، نسکافه و نوشیدنی‌ های انرژی زا وجود دارد اعصاب را تحریک میکند. مصرف بیش از حد کافئین موجب افزایش استرس در افراد میشود. البته باید به این نکته توجه داشت که حساسیت افراد به کافئین متفاوت است.

کاهش مصرف کافئین برای کاهش استرس

۴. یوگا

یوگا ورزشی پرطرفدار است که جهت پیوند دادن ذهن و بدن به یکدیگر طراحی شده است. انجام دادن یوگاه موجب ایجاد آرامش در ذهن و بدن میشود. به طوری که باعث کاهش میزان هورمون استرس زای کورتیزول و فشار خون و ضربان قلب میشود. یوگا ورزش کم هزینه است که حتی میتوانید آن را در خانه و به کمک اپلیکیشن‌ها یا ویدیوهای آموزشی این ورزش انجام دهید. به طور کلی انجام ورزش یوگا به شما کمک میکند تا استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

yoga

 

۵. موسیقی آرامش بخش

گوش دادن به موسیقی آرام و آرامش بخش به کاهش استرس کمک میکند. این موضوع از نظر علمی نیز ثابت شده است. گوش دادن به موسیقی بر فعالیت مغز شما اثر میگذارد. میتوانید برای رفع استرس به موسیقی های مخصوص کاهش استرس گوش دهید. همیچنی صداهای ضبط شده از طبیعت مانند صدای رود و جنگل نیز برای اکثر افراد خوشایند است و به ایجاد آرامش ذهنی کمک میکند.

music decreases stress

۶. برنامه ریزی کنید

معمولا افرادی که مشغله‌ی زیادی دارند دچار اضطراب همیشگی میشوند. این افراد حتی در مواقعی که کار نمیکنند هم در پس ذهن خود به فکر مدیریت کوهی از کارهای باقی مانده و برنامه های آینده هستند. روشی که به این افراد توصیه میشود این است که برنامه ای برای انجام فعالیت هایشان درست کنند. این کار موجب میشود شما برنامه‌ی زمانی تقریبی خود را بدانید و نگران عقب افتادن کارها نباشید. میتوانید از اپلیکیشن های موبایل مخصوص این کار و یا دفترچه های یادداشت استفاده کنید. همچنین بعد از انجام هر کار یا فعالیت کنار آن تیک بزنید. این کار موجب ایجاد حس رضایت و خشنودی در شما میشود.

to do list

۷. خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی باعث حفظ سلامت و کیفیت عملکرد ذهن و بدن میشود. اگر خواب کافی داشته باشید روز خود را با نشاط و انرژی شروع میکنید و به برنامه ی خود میرسید. انجام دادن کارها طبق برنامه و با کیفیت کافی، باعث جلوگیری از ایجاد استرس در شما میشود.

خواب کافی

هنریتو استارتاپی از ایتوسافت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *